Biblioteca

CoWorKing: Cocreació, Treball en Xarxa i Coneixement Compartit

Dc2O-G3XkAAmXa_

El dijous 11 de maig del 2018 la Biblioteca de Roquetes va participar a les 15es Jornades Catalanes d’Informació i Documentació, amb l’experiència:

CoWorKing: Cocreació, Treball en Xarxa i Coneixement Compartit, Un Riu de Lectures entre la Biblioteca de Roquetes i l’Institut de Roquetes 

Una experiència que neix d’un important vincle de treball col·laboratiu que ens permet dur a terme, d’una banda,  un ampli ventall d’activitats orientades a potenciar l’ús de la Biblioteca, fomentar l’hàbit lector, desenvolupar i enriquir habilitats d’accés, tria i coneixement de la informació, i a la vegada permeten que la Biblioteca s’enriqueixi del capital humà i intel·lectual de l’alumnat i del professorat del centre educatiu. 

Els principals objectius d’aquest projecte són:

  • Estimular l’hàbit de la lectura.
  • Aconseguir que tot l’alumnat conegui la Biblioteca de Roquetes en específic, i les biblioteques en general, els seus serveis i les seves funcions.
  • Descobrir a l’alumnat la sensibilitat literària, cultivar el gust i el plaer de llegir, compensant així la possible falta d’estímuls familiars, socials o personals.
  • Afavorir la relació íntima i personal entre l’alumne i el llibre.
  • Assegurar el creixement lector en l’alumnat d’una manera continuada, potenciant eines lectores com l’habilitat mecànica, la comprensiva i el domini del vocabulari, descobrint-los les possibilitats dels diferents tipus de lectura (silenciosa, oral, individual o col·lectiva).
  • Implicar tot el professorat en les activitats, campanyes i altres experiències que puguin programar-se per potenciar l’hàbit lector i l’ús dels equipaments bibliotecaris per part dels nostres alumnes.
  • Aconseguir que la Biblioteca de Roquetes formi part del pla estratègic de l’Institut de Roquetes, i de totes les accions que permetin que l’alumnat i el professorat ens percebi com a part del seu dia a dia.

El projecte inicial “Un riu de lectures” orientat a l’execució de diferents Clubs de Lectura amb els alumnes de l’Institut, esdevé finalment en un gran projecte ampliat de Cocreació, Treball en xarxa i Coneixements compartits a través de totes i cadascuna de les activitats i serveis realitzats:

Captura de pantalla 2018-05-18 a les 15.39.58

PRÉSTEC DE FONS

Dotació del fons necessari per a nodrir les biblioteques d’aula. La Biblioteca de Roquetes realitza un préstec de 1000 documents que serveixen de fons d’aula per als 25 minuts de lectura que es realitzen cada dia d’ 11.25’ a 11,50’. 

El fons prestat a l’Institut de Roquetes pertany a la Biblioteca de Roquetes  i contempla: llibres i revistes tant d’imaginació com de coneixements.

El fons s’entrega a l’Institut a l’inici del curs amb un llistat de tots els títols prestats. A mesura que el professorat s’encarrega de repartir els documents per les aules es poden fer noves peticions si es desitja cobrir temàtiques o col·leccions adaptades a l’aula.  El préstec del fons té una durada de 9 mesos (setembre – juny). 

CAP XIQUET SENSE CARNET (1r ESO)

Tots els alumnes de 1r d’ESO visiten la Biblioteca de Roquetes per conèixer el seu funcionament i fer-se el carnet de biblioteca (aquells que no el tinguin).

Captura de pantalla 2018-05-18 a les 15.43.10

TALLER EL MÓN DEL CÒMIC (2n ESO)

Taller que té per objectiu analitzar i aprendre com escriure i llegir un còmic. A través d’una presentació fem un repàs ràpid de la història del còmic, de les diferents classes de còmics que hi ha i entrem a descobrir com funciona el llenguatge del còmic i quins són els seus trucs. 

Captura de pantalla 2018-05-18 a les 15.44.02

TALLER FEM UN CONTE. ESCRIVIM? (1r ESO)

Taller amb l’objectiu de conèixer les parts d’un conte i les diferents tipologies i estils. En una sessió amena, tractem de reconèixer quins són els elements bàsics per a la creació literària, l’estructura narrativa, la definició de personatges, el públic objectiu.  Així com les principals característiques de la literatura oral.

Captura de pantalla 2018-05-18 a les 15.45.05

TALLER CERCA D’INFORMACIÓ (3r i 4t ESO)

Taller amb l’objectiu de donar als alumnes les eines necessàries per a poder aconseguir la informació desitjada per a l’elaboració dels Treballs de Recerca. Desenvolupem els principals criteris pel que fa a la investigació, l’organització, la recerca, l’ús, la tria i l’avaluació de la informació i les fonts més rellevants a través de la xarxa. 

Captura de pantalla 2018-05-18 a les 15.46.03.png

TALLER RECERCA DE FEINA (4t AO)

Taller dirigit als alumnes de 4t de l’Aula Oberta per tal de facilitar-los les principals eines i accions a realitzar en l’inici de la recerca de feina. Treballem l’elaboració dels currículums vitae, conèixer els principals agents d’ocupació del nostre territori, borses de treball, situació del mercat laboral, etc. 

CLUB DE LECTURA BIBLIOTECA – INSTITUT DE ROQUETES

A principi de curs la Biblioteca estableix diferents propostes de lectura per a tots els cursos i després d’una reunió amb professors de l’Institut establim quins són els títols escollits. S’estableixen dues lectures per curs (Trobada gener- Trobada maig) i el calendari de recepció dels lots de llibres, els períodes de lectura i les dates en què es realitzarà cadascuna de les Trobades del Club de Lectura.

Algunes imatges dels Clubs de Lectura:

Captura de pantalla 2018-05-18 a les 15.50.08

Els clubs de lectura per aquest curs 2017/2018 són: 

Club de Lectura – Alumnes de 1r:  – Puigpelat, Francesc. El nen que va xatejar amb Jack Sparrow. Alzira: Bromera, 2015. 

Club de Lectura – Alumnes de 2n: – Boyne, John. El noi de la casa de la muntanya. Barcelona: Empúries, 2016. / – Reid, Lynne. Tigre, tigre. Barcelona: Bambú, 2013. 

Club de Lectura – Alumnes de 3r: – Boyne, John. El noi de la casa de la muntanya. Barcelona: Empúries, 2016. / – Martín, Andreu. No demanis llobarro fora de temporada. Barcelona: Columna, 2010. 

Club de Lectura – Alumnes de 4t: – Santos, Care. No preguntis qui sóc. Barcelona: La Galera, 2014. / – Gagnon, Michele. Atrapats a la xarxa. Barcelona. Fanbooks, 2014. 

Club de Lectura – Alumnes FP Bàsica: – Carranza, Maite. Paraules emmetzinades. Barcelona: Edebé, 2015. / – Rosany, Taniana de. La llave de Sarah. Madrid: Suma de Letras, 2007. 

El total d’alumnes inscrits al Club de Lectura que la Biblioteca de Roquetes realitza a l’Institut de Roquetes és de 134: 

37 alumnes inscrits = 1r ESO  

32 alumnes inscrits = 2n ESO

35 alumnes inscrits = 3r ESO

21 alumnes inscrits = 4t ESO

9 alumnes inscrits = FP

SERVEI COMUNITARI

D’entre 25 i 30 alumnes de 4t realitzen cada any el Servei comunitari a la Biblioteca de Roquetes. La durada del servei és de 12h per alumne i les seves tasques estan relacionades en l’ús del catàleg, el servei de préstec de la biblioteca, l’actualització del bloc i de les xarxes socials de la biblioteca, l’actualització de continguts a la Viquipèdia, la digitalització de documents i la seva entrada a la Biblioteca Digital de Roquetes, entre d’altres. 

Aquesta experiència ha estat, per ambdues parts, molt positiva. D’una banda ens ofereix la possibilitat de conèixer de primera mà l’opinió dels nostres joves, els seus gustos i les seves habilitats, passar llargues estones amb ells i elles a la biblioteca i connectar universos i d’altra banda l’experiència permet als alumnes conèixer la biblioteca, els seus serveis i les tasques que realitza el personal que hi treballa. 

CONCLUSIONS

Engegar, potenciar i dur a terme aquest projecte ha estat una tasca complexa que es remunta a fa 6 anys. Durant tot aquest temps, la implicació de la biblioteca i el seu desig d’entrar a formar part del projecte educatiu de l’Institut de Roquetes, ens ha fet treballar de manera inesgotable per tal de poder oferir un servei de qualitat, adaptat a les necessitats del centre i que satisfés d’igual manera a l’alumnat, al professorat i que permetés l’assoliment dels objectius de la Biblioteca. 

Les reunions de treball  i la bona predisposició d’ambdues parts per fer realitat el projecte ens han permès el dia d’avui gaudir d’una plena immersió en el centre, i de posicionar-nos com un element indispensable per a la correcta i satisfactòria implementació del programa acadèmic del centre educatiu. 

Actualment, la Biblioteca i el seu equip humà formen també part de la vida de l’Institut, i  totes les nostres activitats i serveis han estat extraordinàriament ben valorades per alumnes, professors i equip directiu, fet que ens encoratja a continuar treballant en el desenvolupament i la implementació de noves accions. 

Gràcies a tots els professors i professores. alumnes i personal tècnic de l’Institut de Roquetes, en especial a Montse Valldepérez,

Gràcies a Judit i Marc,

 

Ens nodrim de paraules i, algunes vegades, habitem en elles…

Miquel Martí i Pol

Captura de pantalla 2018-05-18 a les 15.52.31

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s